Maersk geeft boost aan groene methanol

A.P. Moller-Maersk laat acht grote zeeschepen bouwen die gaan varen op groene methanol. De eerste moet begin 2024 klaar zijn. De acht schepen gaan volgens het bedrijf samen een miljoen ton CO2 per jaar besparen.

Maersk zegt geen enkele reden te zien om nog containerschepen te bouwen die op fossiele brandstoffen varen. Het heeft de bouw van de acht schepen (16,000 TEU) uitbesteed aan Hyundai Heavy Industries. Het bedrijf ziet nog wel een uitdaging bij het inkopen van voldoende groene methanol.

Half augustus maakte het bedrijf al bekend dat het samenwerkt met het Deense Reintegrate. Deze start-up levert de 10.000 ton groene methanol per jaar die A.P. Moller-Maersk nodig heeft als brandstof voor haar eerste dual fuel schip. De bouw van dit containerschip (2.100 TEU) ligt in handen van Hyundai Mipo Dockyards en het moet halverwege 2023 klaar zijn.

Biogene CO2

Voor de productie van de groene methanol bouwt Reintegrate een fabriek in Denemarken die biogene CO2 (uit biomassa) met waterstof uit hernieuwbare energie gaat omzetten in methanol. Het wordt de derde methanolfabriek van de start-up. Het bedrijf heeft al een demofabriek in Aalborg en werkt op dit moment aan een fabriek in Skive. Deze krijgt een capaciteit van 16.000 ton en kan naar verwachting in 2022 in productie worden genomen. De methanol van deze fabriek gaat naar Circle K voor bijmenging in transportbrandstoffen en naar SerEnergy, een bedrijf dat brandstofcelsystemen ontwikkelt.

De productie van de derde fabriek moet in 2023 opstarten. De hernieuwbare energie daarvoor komt van een zonnepark in Kassø, in het zuiden van Denemarken. Een beslissing over de locatie van deze fabriek is nog niet genomen.

Initiatieven

In Nederland en Vlaanderen lopen ook diverse initiatieven voor groene methanol. Zo werken op het schiereiland Rodenhuize tussen Gent en Terneuzen tien private en publieke partners aan het North-C-Methanol project. Dit project combineert waterstof uit windenergie met afgevangen CO2 uit de industrie tot groene methanol. Lokale spelers als ArcelorMittal en Alco Bio Fuel leveren de CO2 aan een methanolfabriek van Proman. Deze krijgt een capaciteit van 44.000 ton groene methanol.

Power-to-methanol-Antwerp, een consortium van onder andere ENGIE, Fluxys, Indaver, INOVYN en Oiltanking, bouwt een demofabriek op de site van Inovyn in Antwerpen. Deze gaat 8.000 ton groene methanol per jaar produceren van waterstof uit hernieuwbare energie en afgevangen CO2.

In Amsterdam wil Gidara Energy eind dit jaar beginnen met de bouw van een fabriek die niet-recyclebaar afval omzet in groene methanol. Deze fabriek krijgt een capaciteit van 87.500 ton per jaar.

Een consortium van Enerkem en Shell in Rotterdam wilde oorspronkelijk ook niet-recyclebaar afval gaan omzet in groene methanol. Inmiddels hebben de partners echter besloten het synthesegas uit de vergasser om te zetten in jetfuel.

Foto: Kees Torn

Delen:
Tags
Author

klaas@basiqcompany.nl